گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
دانشنامه امام حسین
جلد هفتم
فصل هفتم : شهادت فرزندان عبد اللّه بن جعفر


اشاره

فصل هفتم : شهادت فرزندان عبد اللّه بن جعفر(1)

7 / 1محمّد بن عبد اللّه بن جعفر

محمّد ، یکی از فرزندان عبد اللّه بن جعفر طیّار است که در واقعه کربلا ، شهید شد . مادر او ، بر پایه گزارش منابع معتبر ، خَوصا ، دختر خَصَفه بن ثقیف بن ربیعه است . (2) بنا بر این ، آنچه در برخی از منابع آمده که مادر وی زینب علیهاالسلام است ، (3) ظاهرا صحیح نیست . نام او در زیارت های «ناحیه» و «رجبیّه» ، آمده است. در «زیارت ناحیه» می خوانیم : سلام بر محمّد بن عبد اللّه بن جعفر که شاهد جایگاه پدرش و پیرو برادرش و حافظ تن او بود ! خدا ، قاتل او عامر بن نَهشَل تمیمی را لعنت کند !



1- ابو عبد اللّه جعفر بن ابی طالب بن عبد المطّلب بن هاشم بن عبد مناف، ده سال از علی بن ابی طالب علیه السلام بزرگ تر بود و پس از او مسلمان شد و آیاتی چند از قرآن کریم، در باره او نازل شده است. در حدیث نبوی آمده که: او شبیه ترین خلق و خو و شمایل را به پیامبر خدا صلی الله علیه و آله داشت و جزو مهاجران نخستین به سرزمین حبشه بود و از آن جا به هنگام فتح خیبر بر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در آمد و سپس در جنگ موته، در سال هشتم هجری شرکت جُست و به شهادت رسید. از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمود: «او دو بال رنگین دارد که با آنها در بهشت، پرواز می کند». از این رو، به «ذو الجناحین (صاحب دو بال)» یا «طیّار (پرواز کننده)»، مشهور شده است. روایات فراوانی در فضیلت او رسیده که در کتاب های حدیثی شیعه و اهل سنّت، نقل شده است.
2- .در برخی نقل ها مادرِ وی را «اُمّ ولد (کنیز)» گفته اند.
3- .مانند کامل بهایی و أعیان الشیعه که مادر محمّد را زینب کبری گفته اند.



4555.الإمام الصادق علیه السلام :المناقب لابن شهرآشوب:ثُمَّ بَرَزَ مُحَمَّدُ بنُ عَبدِ اللّهِ بنِ جَعفَرٍ وهُوَ یُنشِدُ:


أشکو إلَی اللّهِ مِنَ العُدوانِفِعالَ قَومٍ فِی الرَّدی عَمیانِ قَد بَدَّلوا مَعالِمَ القُرآنِومُحکَمَ التَّنزیلِ وَالتِّبیانِ وأظهَرُوا الکُفرَ مَعَ الطُّغیانِ


فَقَتَلَ عَشَرَهَ أنفُسٍ، قَتَلَهُ عامِرُ بنُ نَهشَلٍ التَّمیمِیُّ . (1)4554.الإمام الباقر علیه السلام :تاریخ الطبری عن حمید بن مسلم الأزدی:حَمَلَ عامِرُ بنُ نَهشَلٍ التَّیمِیُّ عَلی

مُحَمَّدِ بنِ عَبدِ اللّهِ بنِ جَعفَرِ بنِ أبی طالِبٍ، فَقَتَلَهُ . (2) .

1- .المناقب لابن شهرآشوب: ج 4 ص 106، بحار الأنوار: ج 45 ص 34؛ الفتوح: ج 5 ص 111، مقتل الحسین علیه السلام للخوارزمی: ج 2 ص 26 کلاهما نحوه .
2- .تاریخ الطبری: ج 5 ص 447، أنساب الأشراف: ج 3 ص 406، الطبقات الکبری (الطبقه الخامسه من الصحابه): ج 1 ص 477 ؛ الإرشاد: ج 2 ص 107، إعلام الوری: ج1 ص465، بحار الأنوار: ج 45 ص 44 وراجع : جمهره أنساب العرب: ص68.



4553.امام صادق علیه السلام :المناقب ، ابن شهرآشوب :سپس محمّد بن عبد اللّه بن جعفر ، به میدان، پا نهاد و چنین می خواند :


از ستم به ما ، به خدا شکایت می کنماز کارِ گروهی کور و پَست ؛ تغییر دهنده تعالیم قرآنو آیات محکم نازل شده تبیان و آشکار کننده کفر و طغیان .


آن گاه ، ده تن را کُشت و عامر بن نَهشَل تمیمی ، او را کُشت .4552.المناقب ، ابن شهر آشوب ( به نقل از شبیکه ) تاریخ الطبری به نقل از حُمَید بن مسلم اَزْدی : عامر بن نَهشَل تمیمی ، به محمّد بن عبد اللّه بن جعفر بن ابی طالب ، حمله بُرد و او را کُشت . .




4551.دعائم الإسلام از امام جعفر صادق علیه السلام :تاریخ الطبری عن هشام:قُتِلَ مُحَمَّدُ بنُ عَبدِ اللّهِ بنِ جَعفَرِ بنِ أبی طالِبٍ ، واُمُّهُ الخَوصاءُ ابنَهُ خَصَفَهَ بنِ ثَقیفِ بنِ رَبیعَهَ بنِ عائِذِ بنِ الحارِثِ بنِ تَیمِ اللّهِ بنِ ثَعلَبَهَ مِن بَکرِ بنِ وائِلٍ، قَتَلَهُ عامِرُ بنُ نَهشَلٍ التَّیمِیُّ . (1)4550.الکافی ( به نقل از حسن صیقل ) مقاتل الطالبیّین:مُحَمَّدُ بنُ عَبدِ اللّهِ بنِ جَعفَرِ بنِ أبی طالِبٍ، واُمُّهُ الخَوصا بِنتُ حَفصَهَ بنِ ثَقیفِ بنِ رَبیعَهَ . (2)7 / 2عَونُ بنُ عَبدِ اللّهِ بنِ جَعفَرٍ (3)هو أحد أولاد عبد اللّه بن جعفر الطیّار والذی استشهد فی کربلاء . جدیر بالذکر أنّه کان لعبد اللّه بن جعفر ابنان باسم عون ، لذا سُمّی أحدهما عون الأکبر والآخر عون الأصغر ، وکانت اُمّ أحدهما زینب علیهاالسلام ، (4) والآخر اُمّه جمانه بنت المسیّب . (5) ویوجد اختلاف بین المؤرّخین فی الذی استشهد منهما فی کربلاء من هی اُمّه ؛ فیری أبو الفرج الإصفهانی أنّه عون الأکبر وابن زینب علیهاالسلام ، (6) ویقول أنّ عونا الأصغر استشهد فی واقعه الحرّه (7) إلّا أنّ أکثر المصادر اعتبرت «عونا» الذی استشهد فی کربلاء بأنّه ابن جمانه . (8) ورد اسمه فی زیارتی الناحیه والرجبیّه ، (9) فجاء فی زیاره الناحیه المقدّسه : السَّلامُ عَلی عَونِ بنِ عَبدِ اللّهِ بنِ جَعفَرٍ الطَّیّارِ فِی الجِنانِ ، حَلیفِ الإِیمانِ ، ومُنازِل الأَقرانِ ، النّاصِحِ لِلرَّحمنِ ، التّالی لِلمَثانی وَالقُرآنِ ، لَعَنَ اللّهُ قاتِلَهُ عَبدَ اللّهِ بنَ قُطبَهَ النَّبهانِیَّ . (10)



1- .تاریخ الطبری: ج 5 ص 469، الکامل فی التاریخ: ج 2 ص 581، الفصول المهمّه: ص 195 وفیه «الخرصاء بنت حفصه ، من تمیم اللّه من تغلبه»، تاریخ خلیفه بن خیّاط: ص 179 عن أبی الحسن، نسب قریش: ص 83 وفیه «خصفه بن ثقیف بن بکر بن وائل»، تذکره الخواصّ: ص 255 عن هشام بن محمّد وفیه «واُمّه الحوط بنت حفصه تمیمیّه» ولیس فی الثلاثه الأخیره «قتله عامر بن نهشل التیمیّ» نحوه؛ الاختصا ص 83 وفیه صدره، الأمالی للشجری: ج 1 ص 171 وفیه «الحوصاء بنت حفصه بنت ثقیف بن ربیعه بن عائد...» .
2- .مقاتل الطالبیّین: ص 95 .
3- .الإرشاد : ج 2 ص 125 ، رجال الطوسی : ص 102 ، الاختصاص : ص 83 ، المجدی : ص 297 ، المناقب لابن شهر آشوب : ج 4 ص 106 ، الأمالی للشجری : 1 ص 171 الحدائق الوردیّه : ج 1 ص 120 ؛ الثقات لابن حبّان : ج 2 ص 309 ، المعجم الکبیر : ج 3 ص 103 الرقم 2803 ، نسب قریش : ص 83 ، جمهره أنساب العرب : ص 68 ، مروج الذهب : ج 3 ص 71 ، الإمامه والسیاسه : ج 2 ص 12 ، تذکره الخواص : ص 192 و 254 .
4- .أنساب الأشراف : ج 2 ص 325 ، مقاتل الطالبیین : ص 95 ، تذکره الخواص : ص 192 ، نسب قریش : ص 82 وفیه «انقرض» وفیها «عون الأکبر» .
5- .أنساب الأشراف : ج 2 ص 325 ، مقاتل الطالبیین : ص 122 ، تذکره الخواص : ص 192 وفیها «عون الأصغر».
6- .راجع: ص 154 ح 1858 .
7- .مقاتل الطالبیین : ص 123 . أنساب الأشراف : ج 2 ص 325 وفیه «ویقال بل قتل الأکبر» وراجع : شرح نهج البلاغه لابن أبی الحدید : ج 15 ص 237 ، النزاع والتخاصم : ص 34 .
8- .تذکره الخواص : ص 254 و 192 ؛ نسب قریش : ص 83 وفیهما «عون الأصغر» ، الأمالی للشجری : ج 1 ص 171 و 185 ، الحدائق الوردیّه : ج 1 ص 120 وراجع : هذه الموسوعه : ج 7 ص 154 ح 1856 وجمهره أنساب العرب : ص 68 وأنساب الأشراف : ج 3 ص 406 و 422 والمجدی : ص 297 .
9- .راجع : ج 12 ص 116 (القسم الثالث عشر / الفصل الثانی عشر / زیارته فی أوّل رجب) .
10- .راجع : ج 12 ص 254 (القسم الثالث عشر / الفصل الثالث عشر / الزیاره الثانیه بروایه الإقبال) .



4551.دعائم الإسلام عن جعفر بن محمّد علیه السلام :تاریخ الطبری به نقل از هشام : محمّد بن عبد اللّه بن جعفر بن ابی طالب که مادرش خوصا ، دختر خَصَفه بن ثقیف بن ربیعه بن عائِذ بن حارث بن تیم اللّه بن ثَعلَبه ، از بنی بکر بن وائِل بود ، به دست عامر بن نَهشَل تَیمی ، کشته شد .4550.الکافی عن الحسن الصیقل :مقاتل الطالبیّین :مادر محمّد بن عبد اللّه بن جعفر بن ابی طالب ، خوصا ، دختر حَفصَه بن ثقیف بن ربیعه بود .

7 / 2عَون بن عبد اللّه بن جعفر

عَون ، یکی دیگر از فرزندان عبد اللّه بن جعفر طیّار است که در واقعه کربلا ، به شهادت رسید . گفتنی است که عبد اللّه بن جعفر ، دو فرزند به نام «عون» داشته است . از این رو ، یکی از آنها «عونِ اکبر» و دیگری «عونِ اصغر» نامیده شده اند . مادر یکی از آنها زینب علیهاالسلام بوده و نام مادر دیگری ، جُمانه دختر مُسَیَّب ، گزارش گردیده است . در این که کدام یک از آنها در کربلا شهید شده و مادرش کیست ، میان مورّخان ، اختلاف نظر وجود دارد . ابو الفرج اصفهانی ، وی را عون اکبر و فرزند زینب علیهاالسلام می داند و می گوید که عون اصغر ، در واقعه حَرّه [ در مدینه ] به شهادت رسیده است ؛ امّا بیشتر منابع، (1) عونِ شهید در کربلا را فرزند «جُمانه» می دانند. نام وی در زیارت های «ناحیه» و «رجبیّه» آمده است. در «زیارت ناحیه مقدّسه» می خوانیم : سلام بر عَون ، پسر عبد اللّه ، پسر جعفرِ پرواز کننده در بهشت ؛ آن هم پیمان ایمان ، و همنشین بزرگان ، و مُخلص برای [ خدای ] مهربان ، و پیرو آیه ها و قرآن ! خدا ، قاتل او ، عبد اللّه بن قُطبه نَبهانی را لعنت کند !



1- .مانند تاریخ الطبری و الکامل فی التاریخ و انساب الأشراف و الثقات لابن حبّان و المجدیّ.



4546.الطبقات الکبری ( به نقل از عطاء ابو محمّد ) مقتل الحسین علیه السلام للخوارزمی:خَرَجَ مِن بَعدِهِ ]أی بَعدِ مُحَمَّدِ بنِ عَبدِ اللّهِ بنِ جَعفَرٍ [عَونُ بنُ عَبدِ اللّهِ بنِ جَعفَرِ بنِ أبی طالِبٍ، فَحَمَلَ وهُوَ یَقولُ:


إن تُنکِرونی فَأَنَا ابنُ جَعفَرِشَهیدُ صِدقٍ فِی الجِنانِ أزهَرِ یَطیرُ فیها بِجَناحٍ أخضَرِکَفی بِهذا شَرَفاً فی مَعشَرِ


فَقاتَلَ حَتّی قُتِلَ، قیلَ: قَتَلَهُ عَبدُ اللّهِ بنُ قُطبَهَ . (1) .

1- .مقتل الحسین علیه السلام للخوارزمی: ج 2 ص 27، الفتوح: ج 5 ص 111 نحوه ؛ المناقب لابن شهرآشوب: ج 4 ص 106 وفیه «عبداللّه بن قطنه» وفیهما «فقتل ثلاثه فوارس وثمانیه عشر راجلاً» بدل «فقاتل حتّی قتل»، بحار الأنوار: ج 45 ص 34 .



4545.امام صادق علیه السلام :مقتل الحسین علیه السلام ، خوارزمی :پس از محمّد بن عبد اللّه بن جعفر ، عَون بن عبد اللّه بن جعفر بن ابی طالب ، به میدان آمد ، در حالی که چنین می خواند :


اگر مرا نمی شناسید ، من فرزند جعفرمشهید راستی ، شکُفته در باغ بهشت پرواز کننده در آن جا با دو بال سبز !و این ، برای شرافت در میان مردم ، بس است!


آن گاه ، جنگید تا کشته شد. گفته شده که عبد اللّه بن قُطْبه ، او را کُشت . .




4544.الغارات ( به نقل از ابو اشعث عَنزی ، از پدرش ) تاریخ الطبری عن هشام:قُتِلَ عَونُ بنُ عَبدِ اللّهِ بنِ جَعفَرِ بنِ أبی طالِبٍ واُمُّهُ جُمانَهُ ابنَهُ المُسَیِّبِ بنِ نَجَبَهَ بنِ رَبیعَهَ بنِ رِیاحٍ مِن بَنی فَزارَهَ قَتَلَهُ عَبدُ اللّهِ بنُ قُطبَهَ الطّائِیُّ ثُمَّ النَّبهانِیُّ . (1)4548.فضائل الصحابه لابن حنبل عن الضحّاک بن عمیر :تاریخ الطبری عن حمید بن مسلم الأزدی:فَحَمَلَ عَبدُ اللّهِ بنُ قُطبَهَ الطّائِیُّ ثُمَّ النَّبهانِیُّ، عَلی عَونِ بنِ عَبدِ اللّهِ بنِ جَعفَرِ بنِ أبی طالِبٍ فَقَتَلَهُ . (2)4547.فضائل الصحابه لابن حنبل عن إسماعیل عن اُمّ موسی خمقاتل الطالبیّین:عَونُ بنُ عَبدِ اللّهِ بنِ جَعفَرِ بنِ أبیطالِبٍ الأَکبَرُ، اُمُّهُ زَینَبُ العَقیلَهُ بِنتُ عَلِیِّ بنِ أبی طالِبٍ؛ واُمُّها فاطِمَهُ بِنتُ رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله ، وإیّاهُ عَنی سُلَیمانُ بنُ قَتَّهَ بِقَولِهِ:


وَاندُبی إن بَکیتِ عَوناً أخاهُلَیسَ فیما یَنوبُهُم بِخَذولِ فَلَعَمری لَقَد أصَبتِ ذَوی القُربی فَبَکّی عَلَی المُصابِ الطَّویلِ.


... عَن حُمَیدِ بنِ مُسلِمٍ : أنَّ عَبدَ اللّهِ بنَ قُطنَهَ التَّیهانِیَّ قَتَلَ عَونَ بنَ عَبدِ اللّهِ بنِ جَعفَرٍ (3) . .

1- .تاریخ الطبری: ج 5 ص 468، الکامل فی التاریخ: ج 2 ص 581، الثقات لابن حبّان: ج 2 ص 311 وفیه «کانت أُمّ عون بن عبداللّه بن جعفر بن أبی طالب جمانه بنت المسیّب بن نجبه بن ربیعه» فقط، الفصول المهمّه: ص 195؛ الأمالی للشجری: ج 1 ص 171 وفیه «رباح الفراری» بدل «ریاح من بنی فزاره» وفیهما «عبداللّه بن قطنه الطائی»، الاختصا ص 83 وفیه صدره .
2- .تاریخ الطبری: ج 5 ص 447، أنساب الأشراف: ج 3 ص 406، الکامل فی التاریخ: ج 2 ص 570، الطبقات الکبری (الطبقه الخامسه من الصحابه): ج 1 ص 477 نحوه؛ الإرشاد: ج 2 ص 107، مثیر الأحزان: ص 67، بحار الأنوار: ج 45 ص 44 .
3- .مقاتل الطالبیّین: ص 95 .



4546.الطبقات الکبری عن عطاء أبی محمّد :تاریخ الطبری به نقل از هشام : عَون بن عبد اللّه بن جعفر بن ابی طالب ، که مادرش جُمانه ، دختر مُسیَّب بن نَجَبه بن ربیعه بن ریاح از قبیله بنی فَزاره بود . وی به دست عبد اللّه بن قُطْبه طایی نَبهانی ، کشته شد .4545.الإمام الصادق علیه السلام :تاریخ الطبری به نقل از حُمَید بن مسلم اَزْدی : عبد اللّه بن قُطْبه طایی نَبهانی ، به عَون بن عبد اللّه بن جعفر بن ابی طالب ، حمله کرد و او را کُشت .4544.الغارات عن أبی الأشعث العنزی عن أبیه :مقاتل الطالبیّین :مادر عَون اکبر ، فرزند عبد اللّه بن جعفر بن ابی طالب ، زینبِ عقیله (خردمند) ، (1) دختر علی بن ابی طالب علیه السلام و فاطمه علیهاالسلام ، دختر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله است . مقصود سلیمان بن قَتّه در این شعر ، اوست که :


و اگر می گِریی ، بر عَون ، برادرش ناله کنکه در آنچه بر سرشان می آید ، فرو گذارنده نیست به جانم سوگند که مصیبتت در نزدیکان توست !پس بر این مصیبت طولانی ، گریه کن .


... از حُمَید بن مسلم، نقل شده است که: عبد اللّه بن قُطْنه تَیهانی، عون بن عبد اللّه بن جعفر را کُشت. .

1- .از القاب مشهور زینب3 ، «عَقیله (خردمند)» و «عَقیله بنی هاشم» است .



4543.فضائل الصحابه ، ابن حنبل ( به نقل از مالک بن دینار ) تاریخ الطبری عن عبد الرحمن بن عبید أبی الکنود:لَمّا بَلَغَ عَبدَ اللّهِ بنَ جَعفَرِ بنِ أبی طالِبٍ مَقتَلُ ابنَیهِ مَعَ الحُسَینِ علیه السلام ، دَخَلَ عَلَیهِ بَعضُ مَوالیهِ وَالنّاسُ یُعِزّونَهُ قالَ: ولا أظُنُّ مَولاهُ ذلِکَ إلّا أبَا اللِّسلاسِ (1) فَقال: هذا ما لَقینا ودَخَلَ عَلَینا مِنَ الحُسَینِ، قالَ: فَحَذَفَهُ عَبدُ اللّهِ بنُ جَعفَرٍ بِنَعلِهِ.

ثُمَّ قالَ: یَا بنَ اللَّخناءِ، ألِلحُسَینِ تَقولُ هذا ، وَاللّهِ لَو شَهِدتُهُ لَأَحبَبتُ ألّا اُفارِقَهُ حَتّی اُقتَلَ مَعَهُ، وَاللّهِ إنَّهُ لَمِمّا یُسَخِّی بِنَفسی عَنهُما، ویُهَوِّنُ عَلَیَّ المُصابَ بِهِما، أنَّهُما اُصیبا مَعَ أخی وَابنِ عَمّی مُواسِیَینِ لَهُ، صابِرَینِ مَعَهُ . ثُمَّ أقبَلَ عَلی جُلَسائِهِ فَقالَ: الحَمدُ للّهِِ عَلی مَصرَعِ الحُسَینِ، إلّا تَکُن آسَت حُسَیناً یَدی، فَقَد آساهُ وَلَدی . (2) .

1- .فی بقیّه المصادر : «أبو السلاس» .
2- .تاریخ الطبری: ج 5 ص 466، الکامل فی التاریخ: ج 2 ص 579 نحوه، جواهر المطالب: ج 2 ص 296؛ الإرشاد: ج 2 ص 124 ، کشف الغمّه: ج 2 ص 280، الحدائق الوردیه : ج 1 ص 121 ، بحار الأنوار: ج 45 ص 122 .



4542.الطبقات الکبری ( به نقل از عبد اللّه بن ابی هُذَیل ) تاریخ الطبری به نقل از ابو کَنود عبد الرحمان بن عُبَید : هنگامی که عبد اللّه بن جعفر بن ابی طالب ، از کشته شدن دو پسرش همراه حسین علیه السلام خبر یافت و مردم برای تسلیت به حضورش می آمدند ، یکی از وابستگانش که فکر نمی کنم کسی جز ابو لَسْلاس باشد ، گفت : مصیبتی که دیده ایم ، از جانب حسین به ما رسیده است !

عبد اللّه بن جعفر ، او را با کفشش زد و سپس گفت : ای پسر زنِ بدبو ! آیا به حسین ، چنین می گویی ؟ به خدا سوگند ، اگر در کنارش حاضر می بودم ، دوست می داشتم که از او جدا نشوم تا همراهش کشته شوم !

به خدا سوگند ، آنچه دلم را به از فدا شدن دو پسرم راضی و مصیبت آن دو را بر من ، سبُک می کند ، این است که در راه از خود گذشتگی برای برادر و پسرعمویم [ حسین علیه السلام ] و پایداری در کنار او ، کشته شده اند !

سپس به همنشینانش رو کرد و گفت : خدا را بر شهادت حسین علیه السلام می ستایم که اگر نتوانستم با دستانم حسین علیه السلام را یاری کنم ، دو پسرم ، او را یاری دادند . .




الفصل الثامن : مقتل أولاد عقیلکان لأولاد عقیل بن أبی طالب دور مؤثّر فی النهضه الحسینیّه ، فمضافا إلی مسلم بن عقیل استشهد فی هذا السبیل ابنه عبد اللّه ، وإخوته جعفر وعبد اللّه وعبد الرحمن ، وکذلک محمد بن أبی سعید وهو ابن أخیه الآخر . وقد کان الإمام زین العابدین علیه السلام یبرز محبّه خاصّه تجاه أولاد عقیل ، وحینما قیل له : ما بالُکَ تَمِیلُ إلَی بَنِی عَمِّکَ هَؤلاءِ دونَ آلِ جَعْفَرٍ؟ أجاب : إنّی أذکُرُ یَومَهُم مَعَ أبی عَبدِ اللّهِ الحُسَینِ بنِ عَلِیٍّ علیه السلام ، فَأرِقُّ لَهُم . (1)

8 / 1عَبدُ اللّهِ بنُ مُسلِمِ بنِ عقیلٍهو عبداللّهِ بن مسلم بن عقیل بن أبی طالب وأُمّه رقیّه بنت الإمام علیّ علیه السلام (2) ، کان عمره حین استشهد 26 سنه (3) ، وقال البعض إنّه أوّل شهید من أهل البیت علیهم السلام . (4) واستناداً لروایات العدید من المصادر أنّه استُشهد بعد علیّ الأکبر . (5) ورد اسمه فی زیارتی الناحیه والرجبیه ، (6) فجاء فی زیاره الناحیه المقدسه : السَّلامُ عَلَی القَتیلِ ابنِ القَتیلِ ، عَبدِ اللّهِ بنِ مُسلِمِ بنِ عَقیلٍ ، ولَعَنَ اللّهُ قاتِلَهُ عامِرَ بنَ صَعصَعَهَ . (وقیلَ : أسَدَ بنَ مالِکٍ ). (7)

.

1- .کامل الزیارات : ص 214 ح 307 ، بحار الأنوار : ج 46 ص 110 ح 4.
2- .راجع: ص 164 ح 1864 ونسب قریش : ص 45 وفیه «رقیّه الکبری» وتاریخ خلیفه بن خیّاط : ص179 وفیه : «رقیه بنت محمد بن سعید بن عقیل» ورجال الطوسی : ص 103 والأمالی للشجری : ج 1 ص 171 والحدائق الوردیّه : ج 1 ص 121 وشرح الأخبار : ج 3 ص195.
3- .لباب الأنساب : ج 1 ص 399 ، تنقیح المقال: ج 2 ص 217 وفیه: «14 سنه» ، ومن البعید أن یبارز شابٌّ ذو 14 عاما ضمن أوائل القوم .
4- .راجع: ص 160 ح 1860 و ص 162 ح1861 ومثیر الأحزان : ص 67 .
5- .الأخبار الطوال : ص 257 . ویمکن استفادته أیضا من أنساب الأشراف : ج 3 ص 406 والإرشاد : ج 2 ص 107 .
6- .راجع : ج 12 ص 116 (القسم الثالث عشر / الفصل الثانی عشر / زیارته فی أوّل رجب) .
7- .راجع : ج 12 ص 256 (القسم الثالث عشر / الفصل الثالث عشر / الزیاره الثانیه بروایه الإقبال) .